יום רביעי, 8 בינואר 2014

לומדים לספור בקפיצות של עשר

החלטתי שהגיע הזמן ללמד את ליה לספור בקפיצות של עשר. כמובן שילדים בגיל הזה לומדים הכי טוב בזמן משחק ודרך מעשים. שינון  ודפי עבודה נחשבים לפחות אפקטיביים ולוקחים יותר מאמץ. והשיטה השנייה הרבה פחות כיפית, שזה חשוב לא פחות!

המשחקים שאציג יעזרו לילד שלכם לזהות את המספרים ולספור בסדר עולה או יורד, בכל סדרה שתבחרו, והיא תתאים לילדים הנמצאים בשלב התחלתי של זיהוי מספרים. מתאים לילדים מגיל ארבע ומעלה.

עבור המשחק הראשון הכנתי חמש כרטיסיות צבעוניות, ועל כל כרטיסיה כתבתי מספר מעשר עד חמישים. כל כרטיסיה בצבע אחר.
ביקשתי מליה לסדר את הכרטיסיות בסדר רנדומלי על השטיח, במרחק מה אחת מהשנייה.



 המשימה, אני מכריזה מספר מעשר עד חמישים, וליה אמורה לקפוץ עליו. אל תשכחו לעודד את הילד ולאתגר אותו. "אווו, מספר חמישים נראה ממש רחוק ממך, מעניין אם תצליחי לקפוץ עד אליו", "עכשיו בואי נראה אם תצליחי לקפוץ על המספר 30" וכך הלאה.
כמובן שבקפיצות הראשונות, כשהילד עדיין לא יודע לזהות את המספרים החדשים, אתם אמורים להצביע על המספר שאתם מכריזים. מסיבה זו עדיף לעשות כל מספר בצבע אחר, כדי שתוכלו להגיד "עשרים, על הכרטיסייה הצהובה".
אני מאמינה שכבר אחרי שני סיבובים, הילד ידע לזהות לבד את רב המספרים. וישתפר מסיבוב לסיבוב.



ועל מנת שהוא לא ישתעמם מהר, תגוונו ותוסיפו אלמנטים ואתגרים חדשים למשחק. כמו קפיצה על רגל אחת. בהחלט מאתגר! ותרגיל כשר מצוין על הדרך.



אחרי שנמאס לליה לקפץ, התחלפנו בתפקידים. היא מכריזה על המספר ואני קופצת. כך גם בדקתי אם ליה יכולה להגיד לבד את שם המספר ולא רק לזהות אותו אחרי שאמרתי את שמו.

אחרי שמיצינו את העניין, ליה ביקשה לצבוע ולצייר, ואני בינתיים הכנתי את המשחק הבא. על דף לבן כתבתי מספרים מ10-50, כל מספר נכתב מספר פעמים. בחלק התחתון של הדף הכנתי מקרא, כל מספר קיבל צורה ייחודית (בעזרת טושים חותמות מסט של איקאה). עשר - לב, עשרים - שמש, שלושים - פרח וכו'.
ילדים בגיל הזה (ליה בת 4.5) מאוד אוהבים לעבוד עם חותמות, וכמעט כל משחק עם חותמות יתקבל באהדה. במשחק הספציפי הזה ליה תרגלה מספרים וגם למדה לעבוד עם מקרא.



ליה הבינה מיד מה היא צריכה לעשות, וניגשה לעבודה. חשבתי שהיא תסמן עם החותמת את המספר עצמו (לא אמרתי לה איך לעשות את המשימה), אבל היא עשתה בדיוק כמו במקרא, וסימנה ליד המספר. שזה יותר הגיוני אפילו.



ולסיום, עכשיו כשליה כבר יודעת לזהות את המספרים, כדאי שהיא תדע גם לסדר אותם בסדר הנכון. לשם כך הכנתי לה עוד משחק עם הקינוח האהוב עליה, גלידה! כל משחק נראה הרבה יותר מהנה, אם הוא בא בצורת גלידה.



המטרה של המשחק, לסדר את הכדורים של הגלידה בסדר הנכון.



ואחרי שהיא השלימה גם את המשימה הזו, הלכתי לחפש באינטרנט שיר עם ספירה בקפיצות של עשר. השיר היחידי שמצאתי היה עם ספירה מעשר עד מאה. ואחרי ששמתי את השיר הרבה (מאוד) פעמים, ליה למדה גם את המספרים העגולים שבאים אחרי 50. הצלחה!!!! וכל זה ביום אחד, בלי להתאמץ ותוך כדי משחק.

נ.ב. למה חשוב ללמד ילדה בת ארבע וחצי לזהות מספרים בקפיצות של עשר? הרי ילמדו אותה לספור בבית ספר. נכון! ואני סומכת לחלוטין על שיטת החינוך האוסטרלית, אבל, וזה אבל מאוד חשוב עבורי, היא תלמד להגיד את המספרים באנגלית. והתפקיד שלי כרגע זה להעשיר את הידע שלה בשפה הרוסית. אם אני לא אלמד אותה איך להגיד חמישים ברוסית, אף אחד לא ילמד. ואני מאמינה שאם יש אפשרות להעניק לילד במתנה שפה נוספת, חבל לפספס אותה. ומסיבה זו היא עדיין לא יודעת להגיד 70 באנגלית, את זה אני משאירה לבית ספר באמת :)


מזמינה אתכם לעמוד הפייסבוק שלי, לעולם היצירה עם פעוטות וילדים. שם ניצור, נשחק ונשלב את שניהם יחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח אם תשתפו מנסיונכן ותשאירו תגובה. כל התגובות מתקבלות בברכה.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...